Bicikli tavaszi felkészítése
A tisztítás után az első és legfontosabb az abroncsok és a fékek vizsgálata. Ha az idő előrehaladtával vagy a mostoha körülmények miatt a külső repedezni kezd, vagy egyszerűen csak lekopott róla a mintázat, biztonságunk érdekében fektessünk be két új darabra. Kedvező áron kínál külsőket (és belsőket) a Barum kerékpáros márkája a Rubena. Emellett természetesen szinte az összes nagyobb gumigyár termékei megtalálhatóak a kínálatban, extrém igényekhez is igazodva.
Ha belsőnk egy-másfél hétnél kevesebb ideig őrzi a nyomást, arra utalhat, hogy lassú defekt van benne, vagy egyszerűen porózussá vált az anyaga. Utóbbi esetben szintén megérett a cserére. Új abroncs vagy belső felszerelésénél az abroncs belsejét illetve a belsőt szórjuk be hintőporral, különben a friss gumi felfújás után könnyen összetapadhat, aminek lyukadás, szakadás lehet a vége. Felszereléskor tartsuk be az abroncson jelölt forgásirányt és a légnyomás értékét is. Erre nem csak kényelmünk szempontjából van szükség, hanem azért is, hogy egy éles felületről való lehajtáskor (pl. útpadka) ne keletkezzen ún. kígyómarás defekt.
Egy másik fontos alkatrész a fék. A hétköznapi használatra szánt biciklik java részén patkó-, középhúzós- (cantilever), vagy V-fék található. A ma kapható teflonos bowdenházak nem igényelnek kenést, a régebbi típusok esetén érdemes injekciós tűvel egy pár csepp híg olajat átcsepegtetni rajta. A bowdent elég áttörölni, ám ha szakadást vagy "szőrösödést" tapasztalunk, vegyünk újat, szintén nem kerül sokba.
Néhány csepp olaj jár a fékek forgáspontjának is, de figyeljünk oda, hogy a fékpofákra vagy a felnire ne kerüljön belőle. Ha már szétakasztottuk a féket, állítsuk be pontosan a pofákat úgy, hogy összehúzott állapotban merőlegesen álljanak a felnire. Érdemes dörzspapírral felérdesíteni a pofák felületét, hogy a rájuk tapadt fémes réteg lekerüljön róla. Ég és föld lesz a különbség a korábbi állapothoz képest.
A váltóbowdenek karbantartása hasonlóan történik, itt inkább a váltók helyes beállítása okoz sokszor gondot. Ha a lánc ugrál, nem találja a fokozatot, a váltón kell a finombeállítás elvégezni. Elsőként a váltón található két csavarral a váltó végállásait állítsuk be, majd a bowdent visszaszerelve a bowdenfeszességet állító csavarral feszítsünk rajta annyira, hogy az első két fokozat között problémamentes legyen a váltás. Ezzel az esetek döntő többségében az egész rendszer helyrejön, a fokozatok közti ugrást már a váltókar vezérli.
A csapágyak is megérdemlik az évi egyszeri tisztítást és kenést. Mosáshoz lehetőleg ne használjunk benzint, inkább a környezetbarát, vízben oldódó Brigéciollal dolgozzunk. A legjobb, ha a vegyszereket mellőzve egy tiszta, száraz ronggyal távolítjuk el az elkoszolódott zsírt.
A pedál és a középcsapágy általában gondozásmentes, utóbbi sokszor szét sem bontható (ún. monoblokk rendszerű). Az első és hátsó tengely, valamint a kormánycsapágy kerékpáros boltokban kapható lapos villáskulcsokkal szerelhető.
Összeszereléskor használjunk bőven teflonos csapágyzsírt, majd a munka végeztével töröljük le a felesleget. Akár tengelyről, akár kormánycsapágyról van szó, a kónuszokat mindig csak annyira húzzuk meg, hogy a tengely, ezáltal a kerék éppen ne lötyögjön. Kormánynál az első fék behúzásával és a kerékpár billegtetésével tudjuk ezt ellenőrizni. Ezek után húzzuk rájuk a kontraanyát, és vizsgáljuk meg megint a lötyögést. Ha szorulást tapasztalunk (ilyenkor finoman érezni a csapágygolyók súrlódását), picit lazítsunk a kónuszon, és úgy húzzuk rá a kontraanyát.
A fogaskerekek megelégszenek egy egyszerű tisztítással, cseréjükre csak akkor van szükség, ha ugrik a lánc, igaz ez a lánc kopottságára is utalhat. A láncot tiszta ronggyal tisztítsuk le, és a jó tapadást biztosító lánckenő spray-vel fújjuk be. A felesleget néhány perc múlva távolítsuk el róla.
Végül szereljük fel a kormányra és a nyeregcsőre a kerékpáros lámpa vagy villogó bilincseit, hogy az első éjszakai használatkor egy mozdulattal rájuk pattinthassuk ezeket a fontos biztonsági kiegészítőket.
A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesterben:
http://www.ezermester.hu/articles/article.php?getarticle=3637
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése