Nyereményjátékok és ingyenes termékminták

 

Saját oldalaim (36 db) csoportositva linkajánlóval

 

2010. március 2., kedd

Bicigli javítás kezdőknek

Amennyiben google találatból érkeztél erre az oldalra és nem érdekel a blogunk erre folytasd:
kerékpár javítás saját kezűleg (videó demonstrációval és részletes angol nyelvű leírással)
További hasznos (magyar nyelvű) információ ezen a linken, illetve az következő oldalon található
Ezek a leghasznosabb oldalak amit eddig találtam a témában.

Amennyiben szeretnéd követni a történeteinket, illetve visszatérő vendég vagy kérlek, folytasd az első, immár saját néven publikált bejegyzésemmel:
A híres-hírhedt kaszkadőrmutatvány  után Virágom kategorikusan kizárta a sérült bicikli bármilyen jellegű használatát. Egyetlen kivételként az áldozati bárány szerepe jöhetett csak szóba. Mivel a
biztosító eleget fizetett ahhoz, hogy ki lehessen cserélni egy újra, ezért vettünk neki egy Citybikeot. Megvizsgáltam a régi, sérült bicajt és úgy láttam pár órányi munkával javítható a legtöbb sérülése. Ekkor kezdett bennem érlelődni a gondolat, hogy bringával járjak munkába (kb 7km).
Amikor otthon voltunk egy hétre júniusban meg is tettem az első lépést. Vettem egy sisakot :) Pár héttel ezelőtt az egyik hétvégén végre vettem a fáradságot és működőképes állapotba hoztam a bicajt. Kezdésnek fogtam egy üveg vizet, megszenteltem és kiűztem vele a gonosz szellemeket a bringából, illetve levettem róla a rontást. Elvégre használni akarom a bringát és nem meghalni rajta.
Majd nagyjából kikalapáltam a ferde hátsó tengelyt, illetve megoldottam a váltó szorulását is, így legalább gurult a verda, de kb ott véget is ért a dolog.
Elkezdtem vele melóba járni, kiszámítottam, hogy 143 alkalommal kell ezt megtennem, hogy megtérüljön az ára, illetve felfigyeltem, hogy a váltó ugyancsak kehes. Nosza, múlt hétvégén gondoltam egyet és nekiálltam megszerelni. Mérnökként arra számítottam nem lehet túl nehéz, annak ellenére, hogy legutoljára 10 éve használtam bicajt és az is BMX volt, illetve váltós bringához előtte nem volt semmi közöm. Hát nem jött össze. Egyrészt nagyjából az első váltó környékén lett megütve a baleset során a bringa, ennek következtében az elmozdult és elgörbült, másrészt a hozzá tartozó bowden is rövid volt (ellentétben a rajta levő összes többivel). 1.5-2 óra szenvedés után Virágom közölte hogy ebédidő.
Még aznap elkezdtem keresni a neten hasznos info után. Végül a Critical mass egyik forumtopicjának a sokadik hozzászólásában találtam a fenti linket. Az alapján már sokkal egyszerűbben ment. Ajánlom minden kerékpáros figyelmébe. Azt felhasználva fogtam hozzá én is a munkához vasárnap és készítettem el a lenti összefoglalót.

Szükséges eszközök:
- kalapács (lehetőleg ne túl nagy, hogy minél kisebb kárt okozzunk a bicajban)
- 5mm Allan-key (5-os imbusz kulcs)
- 13-15-17-es kulcs (előbbi jobb ha villás, utóbbi meg csillag)
- Philips/csillagfejű csavarhúzó
- egy darab rongy olajos dolgok megfogására (pl lánc), kéztörlésre
- kerékpárolaj/zsír (nem WD-40)
- beszállítótól kapott multitool, fogó funkcióval
- bowden zsinór ha cserélni kell
- M16 vagy AK47 bajonett 
 drótvágó funkcióval a szar minőségű multitool helyett
- némi szentelt víz ördögűzéshez
- vmi nem túl értékes és kellően puha eszköz, amin az ember kitombolhatja magát (pl kék gumi 307-es, AC Milan logos gumi szívecske etc). Használat vérmérséklet szerint.

A kerékpár javítás lépései:
Vegyünk alapul egy legálabb fél éves, alsó kategóriás biciklit. Ennyi idő alatt nagy valószínűséggel lekopott az a vékony olajréteg, amit a kis kínai munkás apró kezecskéjével rácsöppentet a mozgó alkatrészekre, illetve a használattól már kicsit megkopott, elállítódott a kétkerekű és ideje szerűvé vált az első nagyobb karbantartás.
Kezdésnek csináljunk egy adag szentelt vizet és űzzük ki a gonosz démonokat a drótszamárból.
Majd a netkapcsolattal rendelkező számítógép (megnyitott
bicycletutor.com oldallal) közelében állítsuk fejre a kétkerekűt, akasszuk ki a féket és forgassuk meg a kerekeket. Nézzük meg mennyire üt a kerék (van e 8-as benne). Valószínűleg nagyon, ami negatívan hat a fékekre és a csapágyazásra. Eresszük le a kereket, vegyük le a gumit és nézzük meg üt e a tengely. kisvirag új biciklijének alapból üt, ez a kínai konténeres szállítás hátránya...
Ha igen akkor egyenesítsük ki a kalapács segítségével. Célszerű előbb kivenni a kerékből, hogy ne tegyük tönkre a csapágyazást, illetve ne rontsuk el a felni körkörösségét. Ha ez megvan, olajozzuk meg a környékét, esetleg ha van kenőzsírunk, akkor ki lehet cserélni a csapágy körül is, hogy könnyebben forogjon a kerék. Óvatosan állítsuk be a csapágyrögzítőket, hogy ne legyen oldalsó mozgása a csapágygolyóknak, de ne is szoruljanak. Ezután szereljük vissza a gumi nélküli kereket a helyére és nézzük meg üt-e. Ha igen akkor a húrrögzítők megfelelő irányba csavarásával állítsuk be ezt is. Tegyük vissza a gumit és pumpáljuk fel a megfelelő nyomásra (3-3.5 bar). Következik a fékek beállítása. Amennyiben a fékpofa nagyon kopott, cseréljük ki, utána állítsuk be a pozícióját, úgy hogy a pofa párhuzamos legyen a felnivel, de ne lógjon le róla, és a gumihoz se érjen hozzá.  Akasszuk vissza a bowdent és forgassuk meg a kereket. Ha valahol megszorul, akkor a fékkar tövénél levő kis csavarok segítségével állítsuk be a kar feszességet. Az a jó, ha a megforgatott kerék soha nem ér hozzá a fékpofához. Fékezzünk párat. Amennyiben elégedetlenek vagyunk a fékerővel, be lehet állítani a fékkarok pozicionálásával.
Most már van egy működő kerékpárunk. Jöhet a következő lépes, a _JÓL_ működő kerékpár. Kezdjük a hátsó váltóval. Ez nem részleteznem, sokkal könnyebben megérthető a videó prezentáció segítségével.
Következik az első váltó. Kezdésnek vegyük ki a túl rövid bowdent aminek, a korábbi kísérletek miatt amúgy is szétfoszlott a vége. Fűzzük be az újat és 5-10cm ráhagyással vágjuk le a bajonettel. Majd próbáljuk beállítani a váltót a korrekt pozícióba. Miután sokadjára sem sikerült, vegyük le és fedezzük fel, hogy a műanyag betét-rögzítője törött és alapból nem képes a szerkezet fixen állni. Ezek után állítsuk be a váltót egy fix pozícióba úgy, hogy amíg nem veszünk új első váltót addig is lehessen használni a bringát a lánc tönkretétele nélkül. Végül olajozzuk meg a láncot és a váltót. Forgassuk meg párszor, hogy a fölös olaj ne a nadrágunkra csapódjon és töröljük le az olajfoltokat a bringáról.
Majd nézzük meg a kiszemelt bolt árlistáját. Új első váltó kb 25, új bringa kb 150 EUR... Szombaton megyünk Decathlonba, majd kiderül melyik lesz.
Egyelőre új váltón gondolkodom, aztán majd látom a bicaj felhozatalt. De esélyes az is, hogy csak leveszem az első váltót és megy kukába, a lánc meg elől fixen a középső pozícióban lesz.
Egyúttal megnéztem kisvirag új bringáját is. Első-hátsó kerék tengelye görbe. Beállítottam a féket úgy, hogy ne fogja folyamatosan a kereket. Majd veszek villáskulcsot, hogy szét tudjam szerelni a csapágyazást és kiegyenesítem a tengelyt is.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése