Nyereményjátékok és ingyenes termékminták

 

Saját oldalaim (36 db) csoportositva linkajánlóval

 

2010. március 2., kedd

Kerékpár-utánfutók

Túrához, teherszállításhoz

Kerékpár-utánfutók

Magyarországon még meglehetősen ritka látvány a kerékpár-utánfutóban utazó kisgyerek vagy az ilyen módon szállított csomag, túratáska. Összeállításunkban néhány furcsa, érdekes és praktikus modell bemutatásán keresztül szeretnénk kitekintést nyújtani a nyugati kerékpáros kultúrára.
A kerékpárosokról és a kerékpárutakról (illetve ezek hiányáról) gyakran hallani az írott és az elektronikus sajtóban. Sajnos hazánkban a két keréken közlekedőt az autósok nagy része nem tekinti egyenrangú partnernek, sokszor itthon a kerékpárút is legalább annyi veszélyt rejt a bringások számára, mintha a főúton tekernénk. Ennek oka az, hogy a kapukijárókban az esetek döntő többségében az autósok nem néznek körül, annak ellenére, hogy a KRESZ szerint ott a kerékpárosnak lenne elsőbbsége. De hogyan is várhatnánk el, hogy figyeljen valaki a többi bringásra, amikor ő maga még életében nem járt két keréken a forgalomban.
Ezek – és az utak állapotának – ismeretében nem csoda, hogy sokszor a tapasztalt bringások sem szívesen teszik ki magukat a veszélynek, pláne nem csemetéjüket egy alacsony utánfutóban, pedig ez a fajta közös szabadidő-eltöltés tőlünk nyugatabbra Ausztriában, Németországban, Hollandiában vagy az Egyesült Államokban nagyon gyakori. A főleg házilag épített kerékpár-utánfutókat itthon leginkább teherszállításra használják, pedig vannak külföldi gyártók, akik kimondottan kisgyermekes családoknak vagy komoly túrázóknak készítenek profi szerkezeteket.

Haza körkép

A Magyarországon kapható utánfutók java részét a Mali katalógusában találtuk. A három különböző modell három célcsoportot kíván elérni. Az első egy kisgyermekszállító utánfutó, mely a gyerekek méretétől függően 1-2 „potyautas” szállítására alkalmas. Kétféle – acél- és alumíniumvázas – kivitelben kapható. Az utánfutó rúdja a kerékpár hátsó tengelyéhez kapcsolódik egy kardáncsukló és egy biztonsági heveder segítségével. Rossz időben az utánfutóra átlátszó ponyva borítható, használaton kívül pedig kicsire összehajtható. A kocsi kerekei gyorskioldóval vannak felszerelve, így egy esetleges defekt esetén könnyen kiszerelhetőek helyükről.
A második típus egy csomagszállító, amely akár kisebb túrázásra vagy éppen házi kedvencünk szállítására is alkalmas. Rögzítés szempontjából annyiban különbözik az előbb bemutatott típustól, hogy ez az utánfutó a kerékpár nyeregcsövéhez kapcsolódik, szintén egy csuklós szerkezettel. A legkülönlegesebb mégis a harmadik modell, mely átmenet a kerékpár és az utánfutó között. Ha a kisgyermek már elsajátította a kerékpározás alapjait, de mégsem szeretnénk még egyedül kiengedni az utcára, tökéletes megoldás a szintén a kerékpár nyeregcsövéhez kapcsolódó „fél kerékpár.” Itt az első kereket az utánfutó rúdja helyettesíti, a kormány tulajdonképpen csak kapaszkodásra szolgál, de a hátsó kerék hajtható, így gyermekünk is aktívan részt vesz a mozgásban. A felsorolt típusok 30 és 60 ezer forintért kaphatók, amely nagyjából egy elfogadható minőségű gyermekkerékpár ára.

Külföldi kínálat

Érdekes megoldásokat láttunk a külföldi (főleg az Egyesült Államok-beli és Kanadai) gyártók katalógusaiban. Itthon is egyre többet találkozni a háromkerekű babakocsival. A nagy kerekek és a speciális kialakítás eredeti célja az, hogy kocogás közben a szülő kényelmesen tolhassa maga előtt a kocsit. Az amerikai WIKE alapötlete is ezekből a háromkerekű kocsikból indult ki. Az általuk gyártott kerékpárutánfutók könnyen átalakíthatók kocogós babakocsivá illetve vissza. Kínálatukban profi, egy ill. két gyermek szállítására alkalmas utánfutókat találunk, sőt a háziállatoknak is külön típus építettek. A gyermekszállító kocsikban ötpontos biztonsági öv gondoskodik a csemeték maximális védelméről. A cég külön készít utánfutókat mozgássérült, nagyobb gyermekek számára is. A csúcsminőséghez 70 és 150 ezer forint közti (természetesen dollárban számolt) borsos ár is járul.
A hosszú túrákat tervezőket célozza meg a kaliforniai székhelyű BOB. A már említett háromkerekű babakocsikon túl, ők két, csomagszállításra alkalmas utánfutót forgalmaznak, amelyeknek két érdekessége van. Az egyik, hogy csak egy kerékkel rendelkeznek (ezáltal jobban megmarad az eredeti kerékpáros érzés), a másik pedig e kerék külön rugózása. A BOB Yak és Ibex olyan túrázóknak készült, akik csomagjaikat nem a kerékpáron és pláne nem hátukon szeretnék elhelyezni, hanem kényelmesen egy sportos utánfutón.
Végezetül érdemes szólni a kisebb kenuk, kajakok szállítására alkalmas utánfutókról. Ezek a típusok is előfordulnak több külföldi gyártó modellpalettáján. Egyszerűségükből adódóan (kis kocsiszekrény két kerékkel és a vontatórúd) viszonylag olcsók, és akár házilag is elkészíthetők. A szállítmány méretéből adódóan főleg nyugalmasabb, kis forgalmú utakon használhatóak (pl. üdülőövezetek), viszont könnyű szállítást tesznek lehetővé olyan kajakok/kenuk esetében, amelyek tömegük miatt még igen, de méretük miatt már egy ember kézi ereje által nem volnának szállíthatók.
A KRESZ SZERINT:
A kerékpárt fel szabad szerelni:
A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egytengelyű, két nyomon futó vontatmánnyal (kerékpár-utánfutó).
A kerékpár-utánfutót fel kell szerelni:
a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú – a pótkocsira előírt – fényvisszaverővel,
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. A kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.
Saját kiegészítés: Mivel a kerékpár utánfutó egy magasabb gépkocsiból szinte észrevehetetlen, saját és „vontatmányunk” biztonsága érdekében érdemes valamilyen magasba nyúló zászlót vagy jól látható jelzést elhelyezni rajta.

Bérces Balázs
A cikk eredeti változata az alábbi címen olvasható az Ezermesterben:
http://www.ezermester.hu/articles/article.php?getarticle=475

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése