Nyereményjátékok és ingyenes termékminták

 

Saját oldalaim (36 db) csoportositva linkajánlóval

 

2010. március 2., kedd

A kerékpár karbantartása



A túráink jelentékeny részét kerékpárral javasoljuk megtenni, a lakott helyektõl sokszor távolra vezetjük vendégeinket, ezért a kerékpárok karbantartásához, felkészítéséhez, hibaelhárításához adunk néhány tanácsot a felesleges bosszúságok elkerülése céljából.

A kerékpár karbantartása
Tisztítás: a kerékpárt száraz ruhával letöröljük, portalanítjuk. Ha nagyon piszkos, sáros vagy olajos, akkor ultrás meleg vízzel lemossuk vederbõl, majd tiszta vízzel öblítjük. A kerékpárt nyomás alatt fecskendõvel mosni nem szabad. Olajozás, kenés: a kormányrész két csészéjét, elsõ, középsõ, hátsó agyakat, pedálokat megolajozzuk. A fékrendszer csukló-mozgó részeire is csepp olajat teszünk. A láncot és patentszemet - ha azt akarjuk, hogy hosszú életû legyen - nem olajozni, hanem faggyúzni kell. Ez védi meg legjobban a porszemcsék bejutásától és a kopástól.


A kerékpár felkészítése túrához
Fontos a gumik légnyomásának ellenõrzése, a gumiköpenyek szemrevételezése. A felületén repedt, szakadt köpennyel nem célszerû útnak indulni. A gumitömlõk túlmelegedését megakadályozhatjuk, ha a tûzõ naptól óvjuk a kerékpárt. Ha a szabadban nincs árnyék akkor fordítsuk fel a kerékpárt a kormányra és ülésre, így a légmozgás jobban hûti a kerekeket. Fontos a biztonsági berendezések üzemképes állapotának ellenõrzése: fékek, csengõ, elsõ és hátsó világítás, hátsó sárvédõn 20-25 cm-es fehér csík, prizmával. Vizsgáljuk meg a fõtengely és hajtókarok helyzetét. Ha laza az ékelés (mozognak a karok) azt ellentartás alkalmazása mellett az ék fejére mért kalapácsütéssel szüntessük meg, majd húzzuk utána a biztosító anyákat. Gondoskodjunk a kerékpárunk biztonságos zárásáról (pl. patkólakattal). Célszerû a kerékpárunkat lenyíló oldaltámasszal ellátni. Kerékpárállványba mindig a hátsó kereket állítsuk be. Jó tanács: túrára indulás elõtt az elsõ és hátsó keréktengelyek szorító anyáit - a könnyebb szerelés érdekében - szárnyas anyákra cseréljük ki.


A kerékpározás technikája
A kormány és az ülésmagasság beállítása igen fontos a minél jobb menetteljesítmény eléréséhez. Az ülésmagasságot úgy állítsuk be hogy lábujjal és talpunkkal hajtsuk a pedált. A körív legalsó pontjánál lábunk teljesen nyújtott legyen. A kormány beállításánál pedig arra ügyeljünk, hogy a kerékpározás közben testünk ne teljesen függõleges, hanem elõredõlt tartású legyen. Így hosszabb úton sem "üljük el" magunkat, mert a kormányra támaszkodás miatt súlypontunk elosztása tökéletesebb lesz, egyben testünk légellenállása is csökken.


Szerszámok a hibaelhárításhoz
A kerékpárhoz a vásárláskor kapott kulcsokon és kerékpárpumpán kívül célszerû a szerszámzatot kiegészíteni kombinátfogóval, csavarhúzóval, küllõkulccsal.


Tartalék alkatrészek
A világítás mindenkori biztosítása érdekében vigyünk magunkkal 1 db tartalék égõt a lámpafejbe (6 volt, 3 W-os dinamó esetén 6 volt, 2,7 Wattost) és 1 db-ot a hátsó lámpába (6 volt, 0,3 W. Vezetékszakadásra számítva legyen nálunk toldalék és szigetelõszalag. Az elsõ kerékre ható fékhez (akár karos, akár bowdenfék) vigyünk magunkkal tartalék fékgumit. A fékgumi egyrészt el is kophat, de sok esetben elõfordult már, hogy kiesik a helyérõl. Ajánlatos tartalék kerékpárláncot magunkkal vinni, de helyette patentszem mindig legyen nálunk. Tartalék pumpacsõ, szelepgumi, szeleptûk, szeleptû-leszorító csavarok is az állandó tartalék alkatrészek között szerepeljenek.


Kerekek sérülésének elhárítása
Egyenetlen terepen közlekedve (puha talajon, földutakon)járdaszegélyeknél, le- és felszállások alkalmával pl. a gép túlsúlyozása esetén, vagy ha figyelmetlenül nekihajtunk valaminek, az abroncs megsérülhet, meghúzódhat (8-ast kap) rosszabb esetben küllõ szakad ki. Mindkét esette felkészülhetünk azzal, ha 2-3 db elsõ és hátsó küllõt valamint küllõkulcsot is viszünk magunkkal. A méretkülönbség csak annyi, hogy a hátsó 5 mm-rel rövidebb. A kerék centrírozását úgy kell elvégezni, hogy a kereket a villában forgatva megfigyeljük, vagy az ujjunk érintésével érzékeljük, hogy a kerék hol és milyen irányban üt (kígyózva fut). Az ütés oldalán elõbb meglazítunk 1-2 menetfordulattal két küllõanyát, majd a központosításhoz a másik oldalon a közbeesõ küllõnél ugyanennyit húzunk a küllõanyán. A kerék jó kicentrírozásához igen nagy gyakorlat és jó érzék kell, ezért ha pillanatnyilag nem is lesz tökéletes, annyira mégis biztosítani kell, hogy a villák között súrlódásmentesen elforogjon.


A gumitömlõk meghibásodásának javítása
Tanácsos nemcsak gyorsragasztó folttal, megfelelõ csiszoló vászonnal és tubusragasztóval, hanem 1 db komplett kerékpártömlõvel is ellátni magunkat. A megtalált gumihiba a fenti felszereléssel a helyszínen javítható. A forró bitumen úttól, vagy a nagy melegtõl a tömlõn levõ régebbi folt vagy az összetoldás ereszti a nyomást, de a hibakereséskor a hideg vízben nem lelhetõ fel. Ez a "napos" folt. Ilyen esetekben, vagy ragasztással nem javítható tömlõszakadáskor a tömlõt cseréljük ki! Figyelem! Defektes gumival ne menjünk tovább, még csak ne is toljuk a kerékpárt, hanem azonnal javítsuk ki a hibát. Még néhány jó tanács: Ki-ki maga döntse el, hogy milyen kirándulásra, túrára vállalkozik, de az idõjárás viszontagságairól sohasem feledkezzen meg. Egy-egy kiadós záporesõ bármikor és bárhol meglephet, elkaphat bennünket. Kössünk fel tehát a csomagtartónkra az élelmiszercsomag mellé, vagy éppen azt letakarva egy vihar vagy esõkabátot, szereljünk a vázra. Válasszuk ki a vázon azt a tetszõleges helyet, ahová szánjuk az ivóvíztároló palackot (lehetõleg törhetetlen mûanyag legyen) és az 1 db már idehaza elkészített, fából megfaragott sárkaparót, mert éppen elég egy agyonázott, sáros dûlõútról a kerékpárt tolva gyalog kivergõdni, hát még, ha az a hátunkra kerül!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése